Brandts i Odense er et fund for fotoentusiaster. For nogle uger siden åbnede rock ‘n’ roll mesterfotografen Anton Corbijn sin udstilling, 1-2-3-4, dér. Jeg var så heldig at stå i kø i tide til at få ham til at signere to plakater. Brandts var proppet med mennesker den dag. Så strategisk valgte jeg at se udstillingen efter nogen tid. 3 sale fulde af bøger, cd’covers, en væg med rockvideoer, han har lavet for U2, Depeche Mode m.fl. og to sale med fotografier.

Corbijn har siden slut70erne haft en evne til at være der, hvor der skete noget inden for punk, pop og rock, og han har gnubbet albuer med de største. Johnny Cash, Sex Pistols, R.E.M., Siouxsie Sioux, Duran Duran, Echo & The Bunnymen, Kate Bush. You name it.

Johnny Cash fotograferet af Anton Corbijn
Mesterligt foto af den aldrende Johnny Cash. Til venstre for ham: Sting med meget hår på hovedet. Til højre altid cool Bryan Ferry.
Midge Ure
Midge Ure fra electro-bandet Ultravox. Kuldslået 80er-stil inspireret af filmen Den Tredje Mand fra 1948.

På mig virkede han – ud fra et kort håndtryk og et par ord – som en meget rolig mand. Det er måske det, disse pop/rock/punk-folk har brug for. En faderlig hånd. Billederne viser deres sårbarhed, deres ungdommelige poseren, de bedste viser også en ømhed, aldringen. En forkærlighed for sort/hvid med ekstrem kontrast. Noget, jeg selv skal prøve, når jeg tager fotos: Lade personer i forgrunden være helt ude af fokus og vise det, der sker i baggrunden. Pop og rock handler jo ellers mest om forgrund og knapt så meget om detaljer i baggrunden.

En slentretur gennem udstillingen er for mig, der var und i 80’erne og 90’erne, ren nostalgi og melankoli. Disse unge, friske, nogle nærmest naive ansigter … denne tydelige attitude. Så mange år siden.